woensdag 9 maart 2011

Oh, wat ben je stijf!

Met een titel kun je een hoop zeggen. Je kan de lezer een inzicht geven in het onderwerp van je stuk, je kan hem of haar prikkelen, een voorzet geven, óf op het verkeerde been zetten. Een titel zegt namelijk niet alleen iets, het biedt ook ruimte voor eigen interpretatie, gedachten of fantasie.
Neem bijvoorbeeld de titel boven dit bericht. Wat was jouw eerste gedachte toen je het las? Dat dit bericht zou gaan over stijfkoppigheid? Yoga? Iets anders...(niet liegen!)  Het was in ieder geval vast niet in je opgekomen dat het de zelfbedachte kop was voor een eventueel verslag over mijn bezoek aan de chiropractor vorige week.

Hoe leuk je echter ook over een bottenkrakende behandeling kan schrijven (geloof me, mijn vingers jeuken!), over de chiropractor zal dit verslag niet gaan. Ook zal ik niets schrijven over yoga, de stijfkoppigheid van sommige mensen of mijn fascinatie voor het mannelijk geslachtsd... Nee,al jullie aannames ten spijt, dit keer gooi ik het over een andere boeg. Geen titelverwijzende onderwerpen dit keer, maar een stuk dat gaat over de magie ván de titel en dat statistieken nooit liegen.


Wat ik namelijk in die paar maanden dat ik dit blog nu schrijf heb geleerd, is dat je door alleen al een bepaalde titel boven je stuk te zetten, een nieuw soort publiek kan aantrekken. Hoewel ik er natuurlijk van uit ga dat de mensen die per mail de link naar dit blog ontvangen, mijn stukjes ook trouw en aandachtig lezen (toch?), is het uiteindelijk de droom van iedere 'schrijver' dat ook mensen van buitenaf zijn of haar verhalen lezen en waarderen. Ik zal er dan ook niet om liegen als ik zeg dat ik, na het schrijven van een nieuw stuk, regelmatig op mijn blog inlog om de statistieken voor die dag of week te bekijken. Hoeveel mensen hebben het gelezen, hoeveel reacties heb ik? Een beetje ijdelheid siert de mens.

Nu durf ik eerlijk toe te geven dat ik normaal niet echt een bestseller status bereik met mijn schrijfsels. Vaak mag ik met een paar reacties al heel blij zijn (en dat waardeer ik ook zeer!). Je kunt echter begrijpen dat ik stomverbaasd was toen na het schrijven van een bepaald stuk de bezoekersaantallen ineens de pan uit bleken te rijzen. Hoe kon dat nou ineens? Hadden mensen mijn blog getipt, had ik eindelijk echt een meesterwerk geschreven of was er toch iets anders aan de hand? Mijn gevoel zei me dat hier iets niet klopte. Ik besloot een kleine blik op mijn statistieken te werpen en daar kwam de aap al snel uit de mouw. Het bleek niet dat mij geschreven stuk zo briljant was, maar de titel die ik het bericht had gegeven: 'Lekker piemels kijken'.

De verklaring voor deze titelrun? Onder het kopje 'verkeersbronnen' kan je als blogschrijver onder andere zien via welke zoekopdrachten mensen bij jouw site uit zijn gekomen. Nu blijkt het dat er nogal veel perverselingen op het internet rondstruinen die op google zoekopdrachten intypen zoals: 'piemels kijken', 'grote piemels in de sauna', 'piemels gluren', 'gluren in de sauna' en ga zo maar door. Tja, en als jij dan net een blog schrijft waar blote piemels en de sauna een prominente rol in spelen, dan kan je er de donder op zeggen dat dit soort viezeriken met hun zoekopdrachten op jouw site belanden. Of ze de verhalen uiteindelijk ook lezen, dat betwijfel ik. Het zijn in ieder geval niet echt de bezoekers waar ik op zat te hopen.

Overigens zijn het niet alleen vieze mannetjes die via google op mijn site belanden. Ja, 'Ode aan de man met borsthaar' heeft af en toe ook zo zijn twijfelachtige verwijzingen ('meisjes met borsthaar'). Maar er zijn ook andere mensen die veel onschuldiger met de zoekmachine omgaan. Zo scoort ook mijn blog over de Xenos erg hoog en mag ik tevens niet klagen over de naam die ik mijn blog heb gegeven. Meisje Nooit Genoeg begint het namelijk steeds beter te doen in de charts (hoewel ik niet kan verklaren hoe een van mijn schrijfsels op een site over acne-bestrijding terecht is gekomen, maar daar moet ik nog even achteraan).

Wat ik in ieder geval heb geleerd, is dat het in de wereld van het internet niet zozeer gaat om hoe je schrijft, maar vooral om wat en waarover je schrijft. Voortaan dus geen intelligente teksten meer van mij, maar louter nog blogs over piemels, borsthaar en reclame voor goedkope frutselwinkels! Ik zeg: Weg met mijn imago als derderangs schrijver, laat die bestseller status maar komen!

4 opmerkingen:

  1. Hoi schat, met een grote glimlach op mijn gezicht je stuk gelezen, heerlijk die humor van jou. x mama

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een groet van een fan uit Nijmegen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hahaha, had deze nog niet gelezen. lekker gelachen, en nu ...piemel kijken ;) hihi
    ciao ciao

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, wat geweldig! Gelezen! Nou, ik heb er dus van geleerd, ik ga voortaan lekker schrijven over hello kitty en voetengeur maar dan met tietels (woordgrapje) als piemols, seks met je sokken of harige poesjes hihi! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen