maandag 6 december 2010

Van frustratie naar 'aha-erlebnis'

Ik denk dat iedereen dit gevoel wel kent: Je hoort een nummer op de radio, je herkent het, maar....hoe heette het ook alweer? Of van welke artiest was het ook alweer?

Ongeveer een jaar geleden had ik precies dit gevoel. Ik was de hele dag jurycoördinator geweest bij de voorronde van Kunstbende in Utrecht en toen na een lange dag eindelijk de prijsuitreiking in zich kwam, werd de zaal goed opgezweept met allerlei soorten muziek. Waaronder dat éne nummer! Ik had het al eens eerder gehoord en ook toen al vond ik het helemaal te gek. Hoog tijd om het op mijn ipod te zetten dus. Ware het niet dat ik echt totaal geen idee had welke naam of artiest aan dit leuke liedje verbonden was.
'Ja', zullen jullie nu wel denken, 'zo moeilijk is dat toch niet? Even wat googelen en je hebt het'. Helemaal waar, maar dat gaat helaas niet op wanneer het een puur instrumentaal nummer betreft. Daar waar je normaal gesproken gewoon wat steekwoorden intypt van woorden die je uit het liedje hebt onthouden, had ik - los van wat muziekinstrumenten - totaal geen referentiekader of enige houvast qua tekst om mee aan het googelen te slaan. Kortom...de grote frustratie was geboren.


Ja, want ik denk ook dat iedereen dat gevoel wel kent. Dat je wilt weten hoe iets zit, maar dat je er niet op of achter kan komen. Je voelt dat de oplossing of het 'oja-gevoel' dichtbij is, maar terwijl je steeds harder en harder zoekt en graaft, lijkt de oplossing zich steeds verder weg te verstoppen.
Ook ik heb zo een hele avond al you-tubend (is dit inmiddels een geoorloofd werkwoord?) achter de computer doorgebracht. Het enige dat ik wist, was dat het een uptempo balkan-achtig nummer was met in het begin wat hoempa-instrumenten en daarna ook iets van trompetten en strijkers. Ta-ta-ta hoem-pa-pa hoem-pa-pa hoem-pa-pa hoem-pa-pa hoem-pa-pa hoem-pa-pa ta-ta-ta-ta-tada. Kunt u het nog volgen? Nou, ik was het na die avond helemaal kwijt. Van alles heb ik voorbij zien komen, maar dat ene nummer? Niks daarvan. Opgelost, verdwenen. Compleet onvindbaar.

Dagen, weken gingen voorbij. En ondanks dat het deuntje soms zomaar weer ineens in mijn hoofd wist te verschijnen, was het me inmiddels wel gelukt om de mislukte zoektocht wat meer naar de achtergrond te laten verdwijnen. Tenminste, tót afgelopen vrijdag...Toen stond ik namelijk in een uitverkochte Tivoli te wachten tot Shantel zijn opwachting zou maken. Een paar maanden eerder was ik met zijn muziek in aanraking gekomen en blij verrast door deze balkan feestmelodieën, wilde ik een feestje van zijn hand dan ook niet missen. Met nummers als Disko Partizani en Planet Paprika kan je avond gewoon niet stuk!
En zo stond ik daar die avond. Klaar voor een goed feestje en klaar om met de voetjes van de vloer te gaan. Het zal jullie dan ook niet verbazen, dat ik compleet flabbergasted was toen ik daar met de intro ineens 'mijn' nummer hoorde! Natuurlijk had ik al eerder met de zoekterm 'Shantel' naar dit nummer gezocht, maar toen kwam er niets naar boven. En nu bleek het ineens toch wel van hem te zijn! Toch? Of niet?
Het blijkt dat wanneer je een artiest (met bijbehorende band) weet, het ineens een heel stuk makkelijker zoeken wordt. Thuis na het concert, was het inmiddels beruchte nummer na tien minuten gevonden. En na nog tien extra zoek-minuten, kwam ik zelfs terecht bij de originele versie, zoals ik hem een jaar eerder al had gehoord. Het nummer is namelijk niet van Shantel, maar van Mahala Raï Banda en is getiteld 'Mahalageasca'. Niet zo gek dus dat ik dat niet meteen kon vinden. Maar ook niet zo gek dat ik het herkende (en jullie waarschijnlijk ook), aangezien het een nummer is, dat is gebruikt in de soundtrack van de film Borat.

Maar van wie het nummer ook is en welke ingewikkelde titel het ook heeft. Ik was erg blij dat het mysterie nu eindelijk opgelost was en ik weer met een gerust hart kon gaan slapen. En om jullie dit vanavond ook te laten doen - ik kan de nieuwsgierigheid door het beeldscherm van jullie gezichtjes lezen - en jullie tevens een beetje vrolijkheid op de maandagochtend te brengen, kondig ik bij deze aan: Mahala Raï Banda vs Shantel met Mahalageasca!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten